تبلیغات
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
وبلاگ رسمی حسین نقویان - علی (علیه السلام) در نگاه علمای اهل سنت
 
وبلاگ رسمی حسین نقویان
علی (علیه السلام) در نگاه علمای اهل سنت
از مهمترین منابع شناخت عظمت علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخنان و دیدگاههای علما و دانشمندان اهل سنت است. حقیقتا جالب و قابل دقت خواهد بود كه ما مقام رفیع و منزلت والای آن حضرت را زیان كسانی بشنویم كه مدعی تقدم دیگران بر آن وجود پاك و شریف در امر خلافت و زعامت مسلمین شده اند. از زبان كسانی كه به برداشتهای ناصوابی كه درگذشته از احادیث نبوی، در مورد ولایت و خلافت بلافصل علی (علیه السلام) شده است، تكیه كرده و اكتفا نمودند.














در این كه علی (علیه السلام)، پس از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، خویشتن را سزاوارتر از همه برای پذیرفتن مسئولیت مسلمین می دانسته است، جای كمترین حرفی نیست. امّا با وجود این، هنگامی كه تاریخ، مسئله خلافت را به گونه ای دیگر رقم زد، و سرنوشت بر خلاف خواستهٔ قلبی اش ورق خورد، دست به مخالفت پیگیر نیازند،... چرا كه تنها «اسلام» برای {علی (علیه السلام)} ارزشمند بود.(۳۳)

وقتی كه بزرگان و اندیشمندان، در حلّ مشكلی به بن بست می رسیدند، می دانستند باید به {علی (علیه السلام)} مراجعه كنند، به خدمت دوست بروند و از او یاری بخواهند. همان دوستی كه پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) همواره، صحّت داوریهایش را تایید می فرمود.(۳۴)

علی (علیه السلام) در تمام زندگی اش، برای خدمت به اسلام و مسلمین، انواع مشتقّات را بر خود هموار ساخت، چه آن زمان كه در ركاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) برای گسترش اسلام، شمشیر می زد، جه در زمان خلفا، و چه در زمان خودش. امّا به گواه تاریخ، علی (علیه السلام) در زمان علی، (یعنی) در زمان خلافت و امامت خودش، بیشتر از هر زمانی رنج كشید. چرا كه او نمونهٔ عدل بود، و سخت گیریهایی كه برای به راه آوردن مسلمانان معمول می داشت، صد چندان بر خود تحمیل می كرد، صد چندان بر خود و خانواده اش سخت می گرفت. تا در تقدس او، كمترین خللی وارد نیاید و این چنین است كه امروز پس از گذشتن قرنها، هنوز می بینیم، این {مهر علی (علیه السلام)} است كه بر دلها حكم می راند؛ متبرك باد نامش!(۳۵)

شیخ عبدالله شبراوی (از علمای مذهب شافعی):

نور این سلسلهٔ هاشمی كه خاندان مطهر نبوی و جماعت علوی و همان دوازده امام می باشند، جهانی را روشن ساخته است. ایشان دارای فضائل والا، صفات ارجمند، شرف و عزت نفس و باطن بزرگوار محمّدی هستند.(۳۶)

ابو هذیل (از دانشمندان اهل سنّت و استاد ابن ابی الحدید):

ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد، شنیدم از استادم «ابو هذیل» در وقتی كه شخصی از او پرسید، آیا علی نزد خداوند افضل است یا ابو بكر؟ گفت:

واللهِ لَمُبارزَهِ عَلیٍّ عَمْرو یومَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ اَعْمال الْمُهاجِرینَ وَالانْصارِ وَ طاعاتِهِمْ كُلَّا تُرْبی عَلَیْها فَضْلاً عَنْ اَبی بكرٍ وَحْدَهُ.

«به خدا سوگند هر آینه مبارزهٔ علی (علیه السلام) با عمرو بن عبدود در روز خندق، معادله و موازنه می شود با اعمال مهاجرین و انصار و تمام عبادتهای آنها، و آن مبارزه سنگین تر و برتر از آنها شود. چه رسد به ابوبكر تنها»(۳۷)

ابن مغازلی (از علمای معروف مذهب شافعی):

{پس از حمد خداوند و صلوات بر پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) نوشته است}:

و درود بر علی، امیر مؤمنان، و آقای مسلمانان، و پیشوای سفید رویان درخشان، و پدر نیكان فرخنده، چراغهای تابنده و شاخه های ثمر بخش؛ و درود بر بزرگ بانوان فاطمه، زهرای بتول، ریسمان پیوسته حقّ و نور سرشته خدا، فرزند رسول. و درود بر دو آقا، دو پیشوا، دو نوباوه رسول خدا، دوبزرگ جوانان اهل بهشت، حسن و حسین(۳۸)،...

عبد الرّؤوف مناوی (از علمای مذهب شافعی):

خلایق اولین و آخرین می دانند كه فهم كتاب خدا منحصر به علم علی (علیه السلام) است(۳۹)...

جاحظ (از دانشمندان مذهب معتزلی):

...و از این جهت، علی (كرم الله وجهه) بر منبر كفت:

«ما خاندان، با احدی مقایسه نمی شویم» و راست گفت علی؛ چگونه مقایسه می شود احدی از مردم به خاندانی كه از آنان است رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، و از آنان است دو ذات پاك و از همه پاكتر (یعنی) علی و فاطمه و دو فرزند دلبند پیامبر (صلی الله علیه وآله) حسن و حسین، و دو شیهد راه خدا: شیر خدا حمزه و صاحب دو بال بهشتی، جعفر و....(۴۰)

به درستی كه خصومات، باعث نقصان عقول سلیم و فساد اخلاق حسنه است از جمله، از نزاع نمودن در فضل اهل بیت (علیهم السلام) بر غیر آنها. پس بر ما واجب است طلب حق و تبعیت از آن، و طلب نمودن مراد خدای تعالی در قرآن، با ترك تعصّب و هوای نفس و دورانداختن تقلید گذشتگان (از اساتید و پدران خود) و اثبات نمودن مقام فضل اهل بیت (علیهم السلام) و عترت طاهرهٔ پیغمبر (صلی الله علیه وآله) بر دیگران.(۴۱)

برای امیر المؤمنین {علی (علیه السلام)} صد كلمه حكمت است، كه هر كلمه اش به هزار كلمهٔ نیكو و حكیمانهٔ عرب معنی و تفسیر می شود.(۴۲)

۱ كتاب «سید الشهداء»تألیف شهید محراب آیه الله دستغیب، ص۱۱۹ (قطع جیبی).

۲ ابن ابی الحدید درج، از شرح نهج البلاغه، ص۱۶ (گفتنی است كه مطالب او در توصیف امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بسیار مفصل تر از این مقدار است و ما فقط به فرازی از آن در این مجمل اشاره نمودیم).

۳ «علی (علیه السلام)چهرهٔ اسلام» نوشته ابن ابی الحدید، ترجمهٔ علی دوانی، قسمت پیش گفتار ص۹.

۴ «داستان غدیر» تألیف جمعی از دبیران، ص۲۸۵ به نقل از «المراجعات السبع العلویات»، ص۴۳.

۵ «شبهای پیشاور» ص ۴۸۰، به نقل از شرح نهج البلاغهٔ ابن ابی الحدید، ج۱، ص۴۶.

۶ شبهای پیشاور، ص۶۰۸، به نقل از سر العالمین غزالی.

۷ «سیری در صحیحین» تألیف محمد صادق نجمی، ج۲، ص۱۸۹، به نقل از «سر العالمین» ط نجف ص۲۱.

۸ «داستان غدیر» ص۲۹۱، به نقل از تفریظ «الغدیر» ج۶.

۹ «حق با علی است» تألیف مهدی فقیه ایمانی، ص ۲۱۴، به نقل از: مناقب ابو حنیفه، خوارزمی ۲/۸۳ط حیدآباد.

۱۰ داستان غدیر، تألیف جمعی از دبیران، ص۲۸۵، به نقل از تفسیر فخر رازی، ج۱، ص۱۱۱، و الغدیر ج۳، ص۱۷۹.

۱۱ داستان غدیر، ص ۲۸۴، به نقل از «زندگانی امیر المؤمنین (علیه السلام)»، ص۵.

۱۲ یعنی: هر كس علی را دوست بدارد، او را وارد بهشت می كنم، هر چند مرا نافرمانی كند، و هر كس علی را دشمن بدارد، او را به آتش جهنم درآورم، و لو مرا اطاعت كرده باشد.

۱۳ «مباحثی در معارف اسلامی» از علامه فقید آیه الله حاج سید علی بهبهانی، ص۱۶۹.

۱۴ «چكیدهٔ اندیشه ها» تألیف سید یحیی برقعی، ص۲۹۷.

۱۵ حافظ ابو نعیم در «حلیه الاولیاء» ج۱ ص۶۱، در ابتدای «ذكر علی بن ابی طالب (علیه السلام).

۱۶ آثار الصادقین، ج۱۴، ص۴۴۰، به نقل از «الامام الصادق ج۴، ص۵۰۳ طبقات الحنابله.

۱۷ «شیعه» مجموعه مذاكرات مرحوم علامه طباطبائی با پروفسور هانری كربن، ص۴۲۹، بخش توضیحات، به نقل از صواعق ص۷۶.

و نیز این مطلب را، شیخ سلمیان قندوزی حنفی در ینابیع الموده، فصل سوم ص ۳۴۴ نقل كرده است.

۱۸ «شیخ سلیمان قندوزی حنفی درینابیع الموده، باب ۵۹، ص۳۳۵، و حاكم در المستدرك، ج۳، ص۱۰۷ و ابن عساكر در شرح حال علی (علیه السلام) از تاریخ دمشق، ج۳، ص۶۳، حدیث ۱۱۰۸ (شرح محمودی).

۱۹ بوستان معرفت، تألیف سید هاشم حسینی تهرانی، ص۶۸۰، به نقل از ابن عساكر در تاریخ علی (علیه السلام)، ج۳، ص۸۴، در روایت ۱۱۱۷.

۲۰ ابن عساكر در شرح حال امام علی (علیه السلام) از تاریخ دمشق، ج۳، ص۱۱۴ حدیث ۱۱۵۳. (شرح محمودی).

و نیز خطیب در تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۳۵ در شرح حال علی (علیه السلام) شمارهٔ ۱.

۲۱ «بوستان معرفت»، ص ۶۳۴، به نقل از قندوزی در ینابیع المودهٔ باب ۵۲، ص۱۵۲ و باب ۵۶، ص۲۵۳.

۲۲ همان مأخذ، ص۶۹۸، به نقل از فصول المهمه (تألیف ابن صباغ) فصل اول، ص۱۸.

۲۳ «بوستان معرفت»، ص۶۹۹، به نقل از نور الابصار (تألیف شبلنجی)، ابتدای كتاب.

۲۴ همان مأخذ، ص۷۰۲، نقل از كتاب «اهل البیت» تألیف ابو علم شافعی در، آغاز كتابش.

۲۵ «بوستان معرفت» تألیف سید هاشم حسینی تهران، ص۶۹۸، به نقل از مناقب خوارزمی.

۲۶ «داستان غدیر»، ص۲۸۶، به نقل از «الغدیر»، ج۴، ص۳۸۵، (مطالب مذكور برگزیده ای از قصیدهٔ خوارزمی است، كه در بخش اشعار تفصیلا ذكر نمودیم).

۲۷ «حق با علی است» تألیف مهدی فقیه ایمانی، ص۲۱۵ به نقل از فتح الباری شرح صحیح بخاری، ۱۲/۲۴۴.

۲۸ «بوستان معرفت»، ص۶۹۶، به نقل از «فرائد السمطین» تألیف حمّویی، ابتدای كتاب.

۲۹ «بیست و پنج سال سكوت علی (علیه السلام)» تألیف، فؤاد فاروقی، ص۱۶.

۳۰ مأخذ فوق، ص۲۵.

۳۱ همان مأخذ، ص۳۸.

۳۲ «بیست و پنج سال سكوت علی (علیه السلام)» تألیف، فؤاد فاروقی، ص۱۳۷.

۳۳ همان مأخذ، ص۳۹.

۳۴ همان مذخذ، ص۵۴.

۳۵ «بیست و پنج سال سكوت علی (علیه السلام)» تألیف، فؤاد فاروقی، ص۲۷۱.

۳۶ «ائمه اثنی عشری» تألیف شیخ احمد بن عبدالله بن عیاش جوهری با مقدمه آیه الله صافی گلپایگانی، ص۴۵ به نقل از كتاب «الاتحاف بحب الاشراف» تألیف شیخ عبدالله شبراوی شافعی.

۳۷ «چرا شیعه شدم» تألیف محمد رازی، به نقل از شرح نهج البلاغهٔ ابن ابی الحدید، ج ۴، ص۳۳۴.

۳۸ «بوستان معرفت»، ص۶۹۴، به نقل از مناقب ابن مغازلی در ابتدای كتاب.

۳۹ همان مأخذ، ص۶۸۰، به نقل از مناوی در فیض القدیر، ج۳، ص ۴۷، كه عبد الرؤوف مناوی مطلب فوق را در پی حدیث ۲۷۰۵ (انا مدینه العلم) از دانشمندی نقل می كند. (كه بیانگر پذیرش و تأیید این مطلب از سوی او است).

۴۰ «بوستان معرفت»، ص۶۸۸، به نقل از سلیمان قندوزی در ینابیع الموده، باب ۵۲.

۴۱ همان مأخذ، ص۹۹۹، به نقل از شیخ سلیمان حنفی در باب ۵۲ از ینابیع الموده.

۴۲ همان مذخذ، ص۶۹۰، به نقل از مناقب خوارزمی، فصل ۲۴، ص۲۷۱.





نوع مطلب :
برچسب ها : امام علی، پیامبر(ص)، علمای اهل سنت،




درباره وبلاگ

سلام خدمت شما دوستان عزیز به وبلاگ من خوش امدید

مدیر وبلاگ : حسین نقویان
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



استخاره آنلاین با قرآن کریم

سایت نوحه
آمار بازدید
بازدید امروز : 145 نفر
باردید دیروز : 223 نفر
ورودی امروز گوگل : 15
ورودی گوگل دیروز : 27
بازدید هفته : 1,117 نفر
بازدید ماه : 3,191 نفر
بازدید سال : 10,081 نفر
بازدید کلی : 75,033 نفر