تبلیغات
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
وبلاگ رسمی حسین نقویان - شبهه غدیر و جواب آن
 
وبلاگ رسمی حسین نقویان
چهارشنبه 5 مهر 1391 :: نویسنده : حسین نقویان
ایرادات بر حدیث غدیر و پاسخ آنها:

اغلب علمای اهل سنت مانند شیعیان در صحت حدیث غدیر تردید نمی‏کنند. نام چهل تن از ایشان را امینی در الغدیر با اقوال و شرح احوالشان ثبت کرده است.(الغدیر (1/294) ولی آنان به دلایلی که در کتب خود آورده و بیشتر آنها تقلیدی است این حدیث را برای اثبات ولایت و خلافت بلافصل کافی نمی‏دانند برای روشن شدن موارد اختلاف توضیحات ذیل نوشته می‏شود: 
از قرن پنجم هجری که تعصبات و صف¬آرائی‏های مذهبی شدت یافت بعضی مانند ابن حزم اندلسی (م 438 ق) و بعد از او ابن تیمیه (م 622 ق) به دلیل آنکه حدیث غدیر در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیامده و جز در مسند ابن حنبل در سایر صحاح نیامده ، آن را ضعیف شمردند. ملا سعد تفتازانی و قاضی عضد ایجی و ملا علی قوشچی و میر سید شریف جرجانی و نظایر ایشان نیز همین سخنان را تکرار و برای نظر خود شاهد آوردند که ابوداوود و ابوحاتم سجستانی نیز صحت این حدیث را مورد طعن قرار داده‏اند.

شیعیان در پاسخ ایشان می‏گویند:
اولا) احادیث صحیح به مندرجات دو کتاب بخاری و مسلم منحصر نیست. به همین سبب حاکم نیشابوری (م 405 ق) کتاب المستدرک علی الصحیحین را نوشته بود تا احادیث صحیحِ از قلم افتاده را در آن جمع کند و حدیث غدیر از آن جمله است؛

ثانیا) حدیث غدیر در صحیح ترمذی و سنن ابن ماجه و سنن دارقطنی و مسند ابن حنبل که هر چهار از منابع معتبر اهل سنت به شمار می‏رود مسطور است (فضائل الخمسه، 349) ؛ 

ثالثا) در طرق حدیث غدیر سی تن از اساتیدِ بخاری و مسلم (الغدیر، 1/320) مذکورند که اگر در اعتبار ایشان شکی باشد اعتبار احادیث بخاری و مسلم نیز زیر سؤال می‏رود؛ 

رابعا) حدیث غدیر را صد و ده تن از صحابه و هشتاد و چهار تن از تابعین و سیصد و ده محدث روایت کرده‏اند. چنین حدیث متواتری را چگونه می¬توان ضعیف خواند؟!

خامسا) عبارت من کنت مولاه فعلی مولاه که در حدیث غدیر آمده در سایر احادیث صحیح نیز آمده است. مانند حدیث بریدة بن الحصیب و حدیث اعمش و حدیث ابن عباس (المستدرک علی الصحیحین، 3/110؛ فیض القدیر، 6/218؛ حلیة الاولیاء، 6/4 و 23؛ مسند، ابن حنبل، 5/358؛ کنز العمال، 6/152؛ ذخائر العقبی، 1، 86؛ مجمع الزوائد، 9/119) ؛ 2) 



درباره دلالت حدیث غدیر بر امامت و پیشوایی علی(ع) :

درباره دلالت حدیث غدیر بر امامت و پیشوایی علی(ع) ، همه علمای شیعه اتفاق نظر و اجماع دارند. شواهد بسیار از کلام فحول شعراء و لغویین عرب که قولشان در عربیت حجت است ثابت می‏کند که مولی به معنی «اَولی به نفس» و ولیِّ واجب الاطاعة است و چنانکه گذشت ابوبکر و عمر ، علی را «مولی کل مؤمن و مؤمنة» خواندند که معلوم است به معنی ولی واجب الاطاعة است؛

در فرهنگهای عربی مولی به بیست و هفت معنی آمده است: پروردگار، انعام دهنده، انعام داده شده، آزاد کننده، آزاد شده، پسر، عمو، پسر عمو، خواهرزاده، شریک، بنده، مالک بنده، هم سوگند، یار، تابع، همسایه، مهمان، ولی، ناصر، داماد، عهده‏دار امر، سزاوارتر، خویشاوند، آقا، متولی، فقید و دوستدار . علمای اهل سنت مولی را در حدیث غدیر دوستدار و یاور معنی می‏کنند و می‏گویند مولی به معنی اَولی یا ولی نیست چون وزن مَفعَل در زبان عرب به معنی افعل یا فعیل نیامده است. بنابراین به این حدیث بر ولایت مطلقه و خلافت علی نمی‏شود استناد کرد . شیعیان این استدلال را نادرست می‏دانند و دلایل بسیار اقامه می‏کنند که مفعل به معنی افعل و فعیل هر دو آمده است (فضائل الخمسة، 1/391 به بعد؛ الغدیر، 1/344 به بعد) . به علاوه یاری کردن و دوست داشتن پیغمبر(ص) به حکم قرآن بر هر مسلمان واجب است. توصیه یاری کردن و محبت علی(ع) هم مسأله چنان مهمی نبود که به خاطر آن کنگره اسلامی تشکیل شود زیرا این امر در ده‏ها حدیث دیگر ابلاغ شده بود و تشریفات و بیعت کردن و تاج پوشی لازم نداشت؛

زیرا یکی از معانی ولاء ارتباط هم پیمانی بین عرب و عجم است به همین خاطر معمولاً یک فرد عجمی به عربهای هم پیمان خود مولی می گفت و برعکس. اما اگر دو نفر هر دو عرب باشند و یکی به دیگری مولی بگوید این دیگر به معنای هم پیمانی نمی تواند باشداحمد بن حنبل و سایر ائمه حدیث آورده‏اند که چند تن از انصار از جمله ابو ایوب انصاری در رحبه (مکانی در کوفه) نزد علی آمدند و هنگام سخن گفتن او را مولی خطاب کردند. علی عمداً فرمود چرا به من مولی می‏گویید حال آنکه شما عرب هستید و من مولای شما چگونه توانم بود؟ گفتند: ما در روز غدیر خم حضور داشتیم و شنیدیم که رسول الله ترا مولای ما خواند از این رو بر خود لازم می‏بینیم ترا مولی خطاب کنیم (الغدیر، 1/187 .( این حدیث دلیل است بر آنکه معنی مولی در حدیث غدیر بالاتر از دوست و یاور و به معنی ولی امر است؛

همچنین در رسوم عرب اگر شخصی برده ای را مالک می شد و سپس او را آزاد می کرد مولای آن برده خوانده می شد.برخی از علمای اهل سنت گفته اند که حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را رسول الله (ص) به اسامة بن زید فرمود. او ضمن گفتگو با علی گفت: مولای من رسول الله است. تو که مرا آزاد نکرده‏ای. پیغمبر به اسامه فرمود: هر که را من آزاد کننده‏ام علی آزاد کننده اوست. بعضی هم گویند مخاطب این حدیث در روز غدیر زید بن حارثه پدر اسامه بوده است. شیعیان این قول را به هر دو احتمال باطل می‏دانند زیرا اسامة بن زید آزاد کرده¬ی پیغمبر نبود بلکه پدرش زید را رسول الله (ص) آزاد کرده بود و اسامه آزاد به دنیا آمده و هرگز برده نبوده. در مورد زید بن حارثه نیز این سخن صادق نیست چون او در جمادی الاولی سال هفتم در جنگ موته شهید شده بود و طبعا نمی‏توانست در روز غدیر حضور داشته باشد. مأمون عباسی با همین استدلال چهل تن از محدثین اهل سنت را مُجاب نمود (اعیان الشیعة، 1/363) ؛ 6) 

ابن کثیر شامی در تاریخ دمشق (به روایت اعیان الشیعة) آورده است که اجتماع غدیر خم و حدیث غدیر در شأن علی بدان سبب بود که پس از بازگشت وی از فتح یمن چند تن از ناراضیان او را به خشونت و عدم رعایت عدالت در تقسیم غنایم متهم کردند، پیامبر(ص) برای اثبات بیگناهی علی و رفع شبهه ها، اجتماع غدیر را ترتیب داد و آن سخنان را در فضائل علی بیان نمود. علمای شیعی این قصه را نیز بی¬ارتباط با موضوع می‏دانند زیرا به اتفاق مورخین شکایت ناراضیان و پاسخ رسول الله در مکه در حضور حاجیان بود اما حدیث غدیر مربوط به روز هجدهم ذیحجه بعد از خروج از مکه و بعد از مناسک حج است و نباید بین این دو موضوع خلط نمود. در ایام حج موضوع جدید و نارضایتی جدیدی پیش نیامده بود که لازم باشد رسول الله (ص) چنان کنگره عظیمی را برای پاسخگویی ترتیب دهد. ضمناً ناراضیان در بازگشت از یمن عده ای محدود و اندک بودند و پیامبر(ص) در مکه پاسخ آنها را داده بود و نیاز نبود در روز هجدهم ذیحجه در جمع عمومی با آن تشریفات مسأله را مطرح کند. 

در پایان چند منبع مرتبط با موضوع غدیر و تشیع معرفی می شود :

1. ترجمه المراجعات سید عبدالحسین شرف الدین ( این کتاب چند ترجمه دارد و شاید بهترین آنها ترجمه محمد جعفر امامی باشد با عنوان امامت و رهبری امام علی(ع) )
2. اهل بیت(ع) دکتر محمد تیجانی(تونسی)
3. سقیفه علامه سید مرتضی عسکری تلفنهای فروش : 8976198 و 2847035 و 6480026 و 7521836
4. فریب دکتر صالح الوردانی(مصری)
5. شیعه در اسلام علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)
6. اهل سنت واقعی دکتر محمد تیجانی(تونسی)
7. ویژگیهای امیرالمومنین(ع) مؤلف:امام نَسائی(از علمای طراز اول اهل سنت و صاحب یکی از کتب ستّه) مترجم : دکتر فتح الله نجارزادگان
8. شیعه پاسخ می دهد حسینی نسب ¬درباره¬ی تشیع و تسنن
9. آیین وهابیت جعفر سبحانی (نگاهی به عقاید و عملکرد فرقه ی وهّابی)

برخی از منابع فوق و نیز برخی منابع جیبی عربی درباره این موضوعات را از انتشارات مشعر واقع در ساختمان سازمان حج و زیارت طبقه همکف می توانید خریداری فرمایید. 

بخش عمده این مطالب برگرفته از مقاله آقای مشایخ فریدنی در دایرة المعارف تشیع ج 6 است.




نوع مطلب :
برچسب ها : غدیر، شبهه، شیعه،




درباره وبلاگ

سلام خدمت شما دوستان عزیز به وبلاگ من خوش امدید

مدیر وبلاگ : حسین نقویان
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



استخاره آنلاین با قرآن کریم

سایت نوحه
آمار بازدید
بازدید امروز : 145 نفر
باردید دیروز : 223 نفر
ورودی امروز گوگل : 15
ورودی گوگل دیروز : 27
بازدید هفته : 1,117 نفر
بازدید ماه : 3,191 نفر
بازدید سال : 10,081 نفر
بازدید کلی : 75,033 نفر